علوم زیباست.
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تجربه های من در تدریس و آموزش و آدرس olome.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





[ سه شنبه 10 بهمن 1392 ] [ 18:0 ] [ توکلی ]

سوالات علمی جشنواره نوجوان خوارزمی پایه هفتم درس علوم تجربی استان کرمان-اردیبهشت 94

آزمایشی  طراحی کنید که نشان دهد :جنس لیوان در سرد شدن چای تاثیر دارد.

نظر شما در مورد استفاده از معادن در نزدیکی شهر های بزر گ چیست؟

سوالات  آزمون عملکردی جشنواره نوجوان خوارزمی پایه هفتم

نام قسمتهای مشخص شده بر روی مولاژهای روی میز را بیان کنید:(زمان 5دقیقه)

چگالی جسم روی میز را اندازه گیری کنید:(زمان 10 دقیقه)

مواد روی میز را از نظر رسانایی الکتریکی با یکدیگر مقایسه کنید:(زمان 7دقیقه)

تکه ای از ماده (الف) را درون بشر انداخته و مشاهدات خود را بیان کنید:(زمان 6 دقیقه)

سوالات دانش آموزی جشنواره نوجوان خوارزمی فعالیتهای آزمایشگاهی پایه هفتم-مرحله کشوری

موضوع آزمایش :تراکم پذیری مواد

وسایل و مواد مورد نیاز: سرنگ ،آب،شن

شرح آزمایش: - با استفاده از موادی که در اختیار دارید تراکم پذیری سه حالت ماده را بررسی کنید(روش کار خود را بنویسید)

-تراکم پذیری در کدام حالت بیش تر است؟علت چیست؟

-نتیجه آزمایش را بنویسید:

 

موضوع آزمایش:مقایسه نفوذ پذیری خاک های مختلف

وسایل و مواد مورد نیاز:خاک رس،ماسه،لیوان یک بار مصرف دو عدد،اسپاتول،آبفشان،میخ آهنی ،بشر،ترازوی سه اهرمی

شرح آزمایش: -لیوان یک بار مصرفی را انتخاب کنید درون آن 40 گرم ماسه بریزید و 80 گرم خاک رس بریزید.آنها را بطور کامل مخلوط کنید سپس درون لیوان 50سی سی آب بریزید

--لیوان یک بار مصرفی را انتخاب کنید درون آن 40 گرم خاک رس بریزید و 80 گرم ماسه بریزید.آنها را بطور کامل مخلوط کنید سپس درون لیوان 50سی سی آب بریزید 

-از مقایسه آزمایش مرحله 1و2 چه نتیجه ای می گیرید؟

موضوع آزمایش:رابطه بین گرما و فاصله ذرات

وسایل و مواد مورد نیاز :بادکنک، بطری، آب سرد، ،آب گرم ،ظرف معمولی

شرح آزمایش: -با استفاده از مواد و وسایلی که در اختیار دارید رابطه بین گرما و فاصله ذرات چگونه است؟

-نمودار مربوط به این رابطه را رسم کنید:

-نموداری را که رسم کرده اید تفسیر کنید:

[ ۱۳٩٤/٩/۱۸ ] [ ٩:٤٧ ‎ب.ظ ] [ سرگروه درس علوم تجربی ]

ادامه مطلب
[ سه شنبه 27 بهمن 1392 ] [ 17:16 ] [ توکلی ]

عدم استفاده منظم از مسواک و نخ دندان موجب تجمع باکتری استرپتوکوکوس در دهان شده و تشکیل پلاک های دندانی و بیماری های لثه را موجب می شود.
مطالعات انجام شده در انگلیس نشان می دهند که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم، خطر حملات قلبی را کاهش می دهند. چرا که باکتری های لثه که موجب بروز پلاک های دندانی می شوند، می توانند از دهان به جریان خون منتقل شده و احتمال تشکیل لخته های خونی، خطر حمله قلبی و بیماری های قلبی را افزایش دهند.
متخصصان معتقدند که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به خونریزی لثه ها شده و شرایط انتقال باکتری ها به جریان خون را فراهم می کند، این باکتری ها موجب تشکیل لخته های خونی و در نهایت ابتلا به بیماری های قلبی می شوند. بنابراین در پبشگیری از بیماری های قلبی- عروقی علاوه بر توجه به رژیم غذایی، ورزش، کلسترول خون و فشارخون باید بهداشت و سلامت دهان و دندان نیز مد نظر قرار گیرد.
عدم استفاده منظم از مسواک و نخ دندان موجب تجمع باکتری استرپتوکوکوس در دهان شده و تشکیل پلاک های دندانی و بیماری های لثه را موجب می شود. بیماری های لثه موجب درد و خونریزی لثه ها شده و در نتیجه باکتری ها به داخل جریان خون نفوذ می کنند.
 باکتری استرپتوکوکوس پس از ورود به جریان خون، پروتئینی به نام PadA را بر روی سطح خارجی خود جذب کرده و موجب تجمع پلاکت های خون و تشکیل لخته خون می شود. این اتفاق در واقع مکانیسم دفاعی باکتری است که خود را به طور کامل در توده ای از پلاکت ها محصور می کند تا در برابر سیستم ایمنی میزبان و همچنین آنتی بیوتیک های مصرفی محافظت شود. متاسفانه تجمع پلاکت ها موجب ایجاد لخته های خونی شده و با التهاب و انسداد عروق خونی همراه است، در نتیجه خون رسانی به قلب و مغز مختل می گردد.
محققان در حال بررسی چگونگی عمل پروتئین PadA در تجمع پلاکت ها هستند تا بتوانند با مهار کردن آن، بیماری های قلبی- عروقی را که بزرگترین عامل مرگ و میر در دنیا هستند، درمان نمایند.
۲ بار مسواک روزانه با خمیر دندان های حاوی فلوراید، کاهش مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین و مراجعه منظم به دندانپزشک نه تنها به سلامت دهان و دندان کمک می کند، بلکه قادر است از ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی نیز پیشگیری نماید.

منبع:aftabir.com 

[ یک شنبه 27 بهمن 1392 ] [ 13:40 ] [ توکلی ]
 

 

دانشمندان استرالیایی قلمی اختراع کرده‌اند که شکستگی‌ها را ترمیم می‌کند.

 

به گزارش فرهنگ نیوز ، دانشمندان استرالیایی قلمی اختراع کرده‌اند که شکستگی‌ها را ترمیم می‌کند.

در این قلم ژلی وجود دارد که متشکل از سلول‌های بنیادی گیاهی است.

این قلم که «بیو‌پن» BioPen نام دارد می‌تواند مواد درمانی را به طور مستقیم بر استخوان بیمار وارد کند.

«بیو‌پن» BioPen توسط محققان توسعه یافته است و به جراحان داده خواهد شد تا کنترل بیشتر و بهتری برای وارد کردن مواد داشته باشند.

این کار موجب کاهش زمان عمل جراحی بیمار است.

در واقع ارائه سلول‌های زنده و عوامل رشد به طور مستقیم روی زخم است و درنتیجه موجب تسریع در بازسازی استخوان و غضروف کاربردی است.

پزشک توسط این قلم قسمت قطع شده را بازسازی می‌کند و با ژل قلم که متشکل از مواد سلولی و ژل پلیمبرهای زیستی از موجودات زنده مانند عصاره جلبک دریایی بدست آمده بخش آسیب دیده را پر می‌کند. سپس با اشعه ماوراء بنفش سلول‌ها را که لایه به لایه ساخته شده‌اند را مستحکم می‌کند و زمانی که سلول شروع به رشد کرد به سلول‌های عصبی، عضلات یا استخوان‌ها تبدیل می‌شوند.


ادامه مطلب
[ یک شنبه 27 بهمن 1392 ] [ 13:33 ] [ توکلی ]

۱-نیروگاه برق آبی  کلیک

۲-انرژی مکانیکی   کلیک

[ جمعه 25 بهمن 1392 ] [ 19:42 ] [ توکلی ]

 روش های باردار كردن الكتروسكوپ 

1- باردار كردن الكتروسكوپ به روش تماس:

با توجّه به اشكال زیر توضیح دهید كه الكتروسكوپ چگونه باردار شده است.

روش های باردار كردن الكتروسكوپ روش های باردار كردن الكتروسكوپ

وقتی یك جسم باردار با گوی الكتروسكوپ تماس پیدا می كند، بخشی از بار اضافی جسم به الكتروسكوپ منتقل می شود. به دلیل اینكه بارهای همنام یكدیگر را دفع می‌كنند، بار روی گوی الكتروسكوپ نیز به میله ‌و ورقه‌های نازك منتقل می‌شود.

 

در این حالت ورقه‌های الكتروسكوپ كه بار همنام دارند یكدیگر را دفع می‌كنند و از یكدیگر دور می‌شوند. جدا شدن صفحات الكتروسكوپ نشان می‌دهد كه الكتروسكوپ باردار است. در این روش، نوع بار میله، تفاوتی در نتیجه آزمایش ایجاد نمی كند.

 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 21 بهمن 1392 ] [ 12:15 ] [ توکلی ]

وسایل و مواد  مورد نیازاین آزمایش:
استوانه مدرج ، پیپت ، پتاسیم یدید ، آب اکسیژنه ، صابون مایع  
دستور کار :  30 میلی لیترمحلول غلیظ  هیدروژن پراکسید(آب اکسیژنه)  را درون یک استوانه مدرج 100  میلی لیتری بریزید  . 3 الی 5  قطره صابون مایع به آن بیفزایید . سپس به آرامی 10میلی لیتر محلول غلیظ پتاسیم یدید به آن اضافه کنید . واکنش شروع  و کف زرد رنگ زیبایی تولید شده که از درون استوانه به صورت ما رپیچ بیرون می ریزد.
یون یدید در این واکنش کا تا لیزگر است. یون های- I با سرعت قابل توجهی با مولکول های  H2O2  واکنش می دهند و در مرحله بعد یون های IO -   حاصل با سرعت بسیار زیادی با مولکول های  H2O2 وارد واکنش می شوند. تصویرمتحرک این آزمایش را در زیر مشاهده نمایید 

       

  منبع:http://olom20.loxblog.com

[ دو شنبه 21 بهمن 1392 ] [ 12:9 ] [ توکلی ]

این طرح نگاهی دارد به چرخه تولید برق، از استخراج و پالایش نفت گرفته تا انتقال به ترانسفورماتور ها و دکل های برق و در نهایت توزیع آن به محل زندگی ما.

برای مشاهده در اندازه ی واقعی و بزرگ روی تصویر کلیک کنید

[ دو شنبه 21 بهمن 1392 ] [ 12:7 ] [ توکلی ]

 

بدون آهنربا هیچ موتور الکتریکی ، کامپیوتر و بلندگو و ... وجود نداشت .

   منبع:http://olom20.loxblog.com

[ دو شنبه 21 بهمن 1392 ] [ 12:4 ] [ توکلی ]


jazr_u_mad.gif (320×216)

 

 

منبع:http://olom20.loxblog.com    

 

 

[ دو شنبه 21 بهمن 1392 ] [ 11:49 ] [ توکلی ]

شاید باورتان نشود ولی از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر دارای کور رنگی سبز-قرمز می باشد. برای فهمیدن اینکه آیا شما هم دارای چنین مشکلی هستید یا خیر، سعی کنید اعداد نوشته شده در دایره های زیر را بخوانید. در بر خی از این دایره ها هم چیزی نوشته نشده است!

             

            

        

 

[ یک شنبه 20 بهمن 1392 ] [ 14:59 ] [ توکلی ]


 

 

 

 

 

 

 

مسافرت هوایی در سال ۲۰۵۰ میلادی می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد اگر هواپیمای نسل جدید جای خود را نزد مسافرین پیدا کند. صندلی‌هایی با سیستم گرمایشی مناسب جهت تنظیم حرارت بدن، و قابلیت تغییر شکل صندلی‌ها و فضای داخلی کابین، پیش‌بینی شده است تا مسافران به محیطی آرام دسترسی داشته باشند.

 


مسافران در سال ۲۰۵۰ تا رسیدن به مقصد، می‌توانند به یک کنفرانس جذاب ملحق شوند و یا از بازی گلف مجازی، لذت ببرند و روی صندلی‌های راحت هواپیما، در حالی که ابرهای زیر پایشان را می‌بینند، استراحت کنند. تکنولوژی استفاده شده در این هواپیما به صورتی است که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود و با کاهش صدا و لرزش آرامش بیشتری را به مسافران هدیه می‌کند.

 


در ساخت اجزای این هواپیما، از کارایی استخوان پرنده الهام گرفته شده است، که آن را در برابر شرایط مکانی پرواز مقاوم می‌سازد. دیواره‌های کابین هواپیما، مجهز به غشاهای هوشمندی هستند که دمای هوا را کنترل کرده و از طریق شفاف شدن، این امکان را برای مسافران فراهم می‌کند تا مناظر دوردست را با وضوح هر چه بیشتر ببینند. در این نمونه‌ نسبت طول بال‌ها به بدنه هواپیما افزایش چشم‌گیری دارد. این تغییر نسبت، باعث می‌شود بدنه هنگام شکافتن جریان هوا با اصطکاک کمتری روبه‌رو شود. در نتیجه سوخت کمتری مصرف خواهد شد و هواپیما حین حرکت شرایط آیرودینامیک بهتری را تجربه خواهد کرد.


 

با کمک تکنولوژی هوشمند منطقه‌ای، در ساخت این هواپیما، این  امکان فراهم می‌شود تا هر مسافری با توجه به نیازهای فردی اعم از ساده تا یک خدمات پیشرفته و کامل از آن بهره‌مند شود و با ارایه سطوح مختلف خدمات، در هر قسمت نیاز تمام مسافرین برآورده گردد.

 


بهره‌گیری از روش‌های مدرن ساخت نه ‌تنها باعث می‌شود قیمت نهایی محصول کاهش پیدا کند بلکه امکان استفاده از ترکیبات تازه و ساخت ساختارهای پیچیده‌تر را به این صنعت خواهد داد. به‌عنوان مثال، در ساخت فضای داخلی کابین از الیاف گیاهی تجدیدپذیر استفاده خواهد شد که مانند برگ‌های نیلوفر آبی قابلیت لغزاندن قطرات آب یا گرد‌و‌غبار را داشته باشند و نیازی به نیروی انسانی برای تمیز کردن یا تعمیر آنها نباشد.

 

از مواد فوق‌رسانا، هیدروژن و حتی گداخت هسته‌ای، انرژی خورشیدی، زیست‌توده یا گرمایش حاصل از متابولیسم بدن مسافران به عنوان منبع تأمین انرژی استفاده شود.


همچنین، استفاده از مواد هوشمند سبکی که می‌توانند میزان فشار وارده را تخمین بزنند، باعث می‌شود هواپیمای ساخته‌شده در حالی که وزن کمتری دارد، مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای پایین‌تری داشته باشد. این بدنه می‌تواند شفافیتی مطابق نیاز مسافران داشته باشد و امکان دید ۳۶۰ درجه را به فرد بدهد.

 

[ یک شنبه 20 بهمن 1392 ] [ 14:56 ] [ توکلی ]

 

[ یک شنبه 20 بهمن 1392 ] [ 14:53 ] [ توکلی ]

اهرم میله ای است که می تواند حول یک تکیه گاه دوران کند. در هر اهرم یک تکیه گاه, یک بازوی محرک و یک بازوی مقاوم وجود دارد.

اهرم بر اساس قرار گرفتن محل تکیه گاه, نیروی محرک و نیروی مقاوم به چند نوع تقسیم می شوند:

اهرم نوع اول

در این نوع اهرم تکیه گاه بین نیروی محرک و نیروی مقاوم قرار دارد و بنا به اینکه تکیه گاه نزدیک به کدام نیرو باشد سه حالت پیش می آید.

img/daneshnameh_up/2/25/levertypeoneag.gif

 
 

حالت اول اهرم نوع اول :

در این حالت تکیه گاه در وسط نیروی محرک و نیروی مقاوم قرار دارد .

بنابراین بازوی محرک ( LE ) با بازوی مقاوم ( LR ) برابر است و طبق فرمول مزیت مکانیکی ، مزیت مکانیکی یا ( A ) برابر با ۱ خواهد بود .

1=LR/LE=A

روش های کمک ماشین : انتقال نیرو – تغییر جهت نیرو

کاربرد: الاکلنگ


 

[ یک شنبه 20 بهمن 1392 ] [ 14:53 ] [ توکلی ]

 

کشور کوچک سوئد در کشف عناصر مقام اول را دارد. چهار دانشمند از سوئد به تنهایی 12 عنصر کشف کردند. برسیلیوس در سال های بین 1779 و 1884 چهار عنصر را کشف کرد و سه تن از دانشمندان سوئدی که از دوستان و همکاران برز لیوس بودند هر کدام دو یا سه عنصر کشف کردند در جدول زیر ترتیب کشور ها براساس تعداد عناصری که کشف کردند داده شده است :

 

رتبه

کشور

تعداد عنصر کشف شده

1

سوئد

20

2

انگلیس

19

3

فرانسه

15

4

امریکا

14

5

آلمان

13

6

اسکاتلند

4

7

سویس

3

                          و یازده عنصر دیگر نیز توسط سایر کشورها کشف شد.
[ یک شنبه 20 بهمن 1392 ] [ 14:53 ] [ توکلی ]

آیا باور می‌كنید كه این گل‌های میکروسکوپی زیبا، از ترکیب نوعی نمک شیمیایی به نام کلرید باریوم و سیلیکات سدیم با دی اکسید کربن محلول در آب ساخته شده باشند؟!

 
یک دانشمند توانسته است درون یک ظرف کوچک آب با درآمیختن مواد شیمیایی گل‌های میکروسکوپی زیبا و ظریفی خلق کند.

وی مال نوردوین، دانشمند دانشگاه هاروارد وهمکارانش در مقیاس میکرونی آرایه‌های بلوری ایجاد کرده‌اند که شبیه اشکالطبیعی از گل‌های سرخ تا برگ‌های پهن است... اما عامل پیش‌برنده ایجاد ایناشکال چیست؟ آنها به طور خود به خودی شکل می‌گیرند! درست است، آنها فقط تصاویر زیبایی در زیر میکروسکوپ الکترونی نیستند، بلکهاین شیوه نگاهی جدید به چگونگی شکل‌گیری شیمیایی ساختارها در طبیعت است.


نوردوین و همکارانش کلرید باریم (یک نوعنمک) و سیلیکات سدیم (که به آن "آب شیشه" می‌گویند) را وارد یک ظرف آبکردند. دی اکسید کربن موجود در هوا به طور طبیعی در آب حل می‌شود، و واکنشیایجاد می‌کند که باعث رسوب بلورهای کربنات باریم می‌شود.


همچنینبه عنوان یک محصول فرعی pH محلول در مجاورت نزدیک بلورها پایین می‌آید، واین وضعیت به نوبه خود واکنشی با سیلیکات سدیم را آغاز می‌کند. این واکنشدوم لایه ای از سیلیکون را به ساختارهای رشدیابنده می‌افزاید و اسید موجوددر محلول را مصرف می‌کند، و امکان تداوم تشکیل بلورهای کربنات باریم رافراهم می‌کند.

 

به گفته نوردوین تنها کاری که باید کرد دستکاری در گرادیان شیمیایی در این ظرف است تا رشد بلورها را کنترل کرد و ساختارهایی دقیقا طراحی شده را به وجود آورد تاثیر گرادیان های شیمیایی همان چیزی است که رشد پوسته کربنات کلسیمی حیوانات دریایی را در آب شور دریا تنظیم می کند و همان عاملی است که به مولکول ها در رویان انسانی پیام می دهد و ایجاد طرح بدن را آغاز می کند.








[ یک شنبه 20 بهمن 1392 ] [ 14:50 ] [ توکلی ]

1-کدام یک از عوامل زیر اثری در مقدار انرژی پتانسیل وزنه ی آویخته شده از سقف ندارد؟
الف) ارتفاع                      ب) جرم وزنه                                    ج) شتاب جاذبه ی زمین              د) سرعت

2- کدام یک از گزینه های زیر مثالی برای تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی است؟
الف) فنر فشرده ای که آزاد می شود                                  ب) موتور اتومبیل
ج) اتوی روشن                                                           د) دینام

3- سرعت کدام یک از متحرک های زیر بیش از بقیه است؟
الف) مسافت 120 متر را در 2 دقیقه طی می کند.                   ب) مسافت 120 متر را در 1 دقیقه طی کند.
ج) مسافت 60 متر را در 2 دقیقه طی می کند.                         د) مسافت 60 متر را در 1 دقیقه طی می کند.

4- در بعضی از انواع قطارها توده ی فشرده ای از هوا بین قطار و ریل فاصله می اندازد این کار باعث می شود ...
الف) اصطکاک بین قطار و ریل کم شده و سرعت قطار افزایش می یابد.
ب) نیروی تکیه گاه کاهش یافته و سرعت قطار زیاد می شود.
ج) نیروی جاذبه ی زمین بر قطار کاهش یافته سرعت قطار زیاد می شود.
د) نیروی جاذبه ی زمین بر قطار افزایش یافته سرعت آن زیاد می شود.

5- شباهت مولکول کربن دی اکسید و آب در چیست؟
الف) تعداد اتم                 ب) نوع اتم ها                 ج) چگونگی اتصال اتم ها                       د) جرم اتم ها

6- در کدام یک از گزینه های زیر فاصله ی بین ذرات تشکیل دهنده بیشتر است؟
الف) خاک                        ب) بخار آب                     ج) جیوه                                             د)چوب

سنگی که از بالای کوه به پایین می غلتد چه نوع و صورتی از انرژی را دارد؟

      ب) مکانیکی- پتانسیل                                        الف) مکانیکی – جنبشی
د) جنبشی وپتانسیل- مکانیکی                            ج) پتانسیل- مکانیکی

8- برای خنک کردن آب می توان مقداری یخ در داخل آن قرار داد زیرا ....
الف) یخ برای ذوب شدن از محیط اطراف گرما می گیرد.
ب) یخ می تواند به محیط گرما داده و ذوب شود.
ج) دمای یخ  پایین است و محیط اطراف خود را سرد می کند.
د) یخ به عنوان یک نا خالصی در آب باعث پایین آوردن دما می شود.

9- کدام گزینه خاصیت شیمیایی نیست ؟

الف) تمایل به ترکیب با اکسیژن                                         ب) تمایل به حل شدن در نفت

ج) تمایل به تیره شدن رنگ بر اثر گاز کربن دی اکسید      د) تمایل به تغییر رنگ در مقابل نور آفتاب

 10- ظرفی محتوی 5 مولکول آب است تعداد اتم های این ظرف با کدام گزینه برابر است ؟

الف) 3 مولکول کربن دی اکسید              ب) 3 مولکول کربن مونوکسید  

ج) 5 مولکول نیتروژن دی اکسید            د)  5  مولکول دی نیتروژن تترااکسید

 11 - وقتی درون نوشابه گازدار مقداری شن می ریزیم حباب های زیادی از نوشابه خارج می شود به نظر شما چه عاملی موجب خروج حباب ها می شود ؟

 الف) گرم شدن نوشابه                                 ب) حل شدن شن ها در نوشابه   

 ج) به هم زده شدن نوشابه توسط شن ها          د) کاهش فشار هوا

12- به مقداری آب گرما می دهیم تا کاملا به جوش آید پس از رسیدن به جوش  کدام مورد  افزایش نمی یابد ؟

الف) جنبش مولکول های آب            ب) ربایش مولکول های آب

ج) فاصله ی مولکول های آب            د ) فضای اشغال شده توسط آب

13- انتشار گازها سریعتر از مایعات است ، زیرا .....

الف) ذرات آن ها زیاد و بزرگ هستند              ب) در بین ذرات آن ها ربایش مولکولی زیاد است

ج) ذرات آن ها کم و کوچک هستند                  د ) در بین ذرات آن ها تقریبا نیروی ربایش وجود ندارد .

 14- وزن 10 عدد خود نویس برابر یک نیوتن شده است.جرم هر خود نویس چقدر است؟

الف)100 گرم                ب)1 کیلو گرم              ج)20 گرم              د)10 گرم.

15- تفاوت اصلی بین آب و یخ و بخار آب کدام است  ؟

الف ) نوع ذرات  سازنده                 ب) نوع حرکت ذرات سازنده

ج ) نوع و تعداد ذرات سازنده             د) اتم های سازنده

16- ماده ای که شکل ثابت و حجم معینی ندارد ،بر اثر تغییر حالت دارای شکل و حجم معینی شده است . این پدیده حاصل کدام تغییر حالت ماده است ؟

الف) انجماد                ب) فرازش                 ج) میعان               د) چگالش

 

17- وقتی گاز کربن دی اکسید را متراکم و سرد می کنیم تبدیل به چه ماده ای می شود ؟ این تغییر حالت چه نام دارد ؟

الف) برفک ، چگالش                        ب) یخ خشک ، چگالش  

ج) یخ خشک ، فرازش                      د) برفک ، فرازش

18- کدام پدیده گرماگیر نیست ؟

الف) تشکیل شبنم                                   ب) خشک شدن لاک غلط گیر  

ج) کوچک شدن قرص نفتالین                    د) تهیه توت خشک

19- کدام فرایند سبب خنک ماندن آب درون کوزه ی گلی می شود ؟

الف) تبخیر          ب) میعان            ج) انجماد            د) ذوب

20- در کدام مورد نقطه ی انجماد بالاتر است ؟

الف) 100گرم آب خالص                 ب) 100گرم آب و 10 گرم نمک

ج) 100گرم آب و 5گرم نمک           د) 100 گرم آب و 15 گرم نمک

 21- نقطه ی ذوب گوگرد 119 درجه سانتیگراد است ، بنابراین نقطه ی انجماد آن ......... است .

الف) کمی پایین تر از 119 درجه                  ب) کمی بیش تر از 119 درجه

ج) 119- درجه                                       د) 119 درجه

 22- کدام گزینه به ترتیب یک محلول مایع در مایع و یک محلول جامد در مایع را مشخص می کند ؟

الف) روغن در آب ، خاک در آب                  ب) نفت در آب ، گچ در آب

ج) سرکه در آب ، شکر در آب                     د) آب لیمو در آب ، شن در آب

23- کدام گزینه درست است ؟

الف) قابلیت حل شدن همه ی مواد در آب یکسان است .

ب) قابلیت حل شدن یک ماده در حجم معینی از حلال در تمام دماها ثابت است .

ج) انحلال پذیری آهک در آب از انحلال پذیری شکر در آب بیشتر است .

د) قابلیت حل شدن یک ماده در دمای معین در حجم معینی از حلال مقدار ثابتی است .

 24- اگر محلول سیر شده ی جامد در مایع داشته باشیم و این محلول را سرد کنیم چه اتفاقی می افتد ؟

الف) مقداری از حل شونده ، آهسته به صورت دانه های بلوری از محلول سیر شده جدا می شود .

ب) هیچ اتفاقی نمی افتد .

ج) در دمای پایین تر می توان ماده جامد بیشتری را در حلال مایع حل کرد .

د) مایع زودتر منجمد می شود .

 25- کدام گزینه در مورد جوشیدن و نقطه ی جوش صحیح نیست ؟

الف) در هنگام جوشیدن سرعت تبخیر به شدت افزایش می یابد .

ب) نقطه جوش آب به فشار هوا بستگی دارد

ج) هر چه میزان شعله را افزایش دهیم ، دمای آب جوش افزایش می یابد .

د) در هنگام جوشیدن مولکول های آب از تمامی قسمت های مایع ( سطح ، وسط و ته ظرف ) تبخیر می شوند .

 

 

ا-الف       2-د              3-ب  4-الف        5-الف         6-ب  7-د           8-الف        9-ب 10 -ج         11-ج       12-ب 13-د          14-د          15-ب16-ج         17-ب      18-الف  19-الف       20-الف    21-د    22-ج            23-د   24-الف     25-ج

[ پنج شنبه 17 بهمن 1392 ] [ 9:51 ] [ توکلی ]
 

جویدن صحیح نقش مهمی در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهایت سلامت بدن ایفا می‌کند. در این مطلب به ۷ مورد اشاره شده است تا بدانیم چرا باید غذا را خوب بجویم.
هرچند اغلب مردم از اهمیت درست جویدن غذا آگاهی لازم را دارند، اما به این امر مهم توجه چندانی نمی‌کنند. این در حالی است که جویدن اولین مرحله در روند هضم غذا به حساب می‌آید. در واقع برخلاف تصور برخی افراد، روند هضم در معده آغاز نمی‌شود بلکه به محض ورود مواد غذایی به دهان این روند شروع می‌شود. آنزیم‌های موجود در بزاق دهان و عمل جویدن، کمک می‌کند تا غذا شکسته شود. به نقل از سایت «نیوزویک»، جویدن صحیح نقش مهمی در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهایت سلامت بدن ایفا می‌کند.
در این مطلب به 7مورد اشاره شده است تا بدانیم چرا باید غذا را خوب بجویم.
افزایش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی
هنگامی که با جویدن کامل، غذا شکسته می‌شود، روده‌ها راحت‌تر مواد مغذی را به خود جذب می‌کند. برخی مواد غذایی مانند مغز میوه‌ها و برخی سبزیجات خام به طور کامل در معده شکسته نمی‌شود و نیاز به جویدن کامل دارد.
همچنین هنگامی که غذا خوب جویده می‌شود، سیستم هاضمه پیغام رسیدن غذا را دریافت می‌کند و این امر باعث می‌شود، سیستم گوارشی اسید ترشح کند. این اسید غذا را هضم و به بدن کمک می‌کند مواد مغذی لازم را جذب کند.
حفظ وزن سالم
با بیشتر جویدن، غذا دیرتر تمام می‌شود. افرادی که کندتر غذا می‌خورند، کمتر می‌خورند، زیرا هنگام غذا خوردن، به مغز پیغام سیر شدن ارسال می‌شود. اگر در خوردن عجله کنید و غذا را به خوبی نجوید، اگرچه غذا تمام می‌شود اما مغز که هنوز پیغام سیری دریافت نکرده است، تصور می‌کند که هنوز گرسنه هستید. در این موارد، به احتمال زیاد، خوردن ادامه پیدا می‌کند و به مرور به افزایش وزن منجر می‌شود.
نتایج یک بررسی جدید نشان داده است که خوب جویدن غذا نه تنها به شما کمک می‌کند که وزنتان را کاهش دهید بلکه همچنین مقدار کالری را که در هر وعده غذایی استفاده می‌کنید، کاهش می‌دهد.
کارشناسان تغذیه در دانشگاه پزشکی «هاربین» در چین با مطالعه روی 16 مرد لاغر و 14 مرد چاق طی دو مجموعه آزمایش جداگانه به نتایج فوق دست یافته‌اند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، بررسی‌ها نشان داد: داوطلبانی که هر لقمه خود را 40 بار می جوند در مقایسه با گروهی که فقط 15 بار این کار را انجام می‌دهند، می‌توانند 12 درصد کمتر غذا بخورند.
به نظر می‌رسد جویدن غذا به مدت طولانی‌تر در واقع فرصت رسیدن سیگنال‌های سیری به مغز را افزایش می‌دهد. این سیگنال‌ها به مغز می‌روند تا به آن پیغام دهند که معده پر شده است. به علاوه خوب جویدن غذا میزان ترشح هورمون گرسنگی موسوم به هورمون «گرلین» را کاهش می‌دهد و به این ترتیب احساس سیری در انسان بیشتر می‌شود.
ترکیب کامل ماده غذایی با بزاق دهان
این امر به چند علت اهمیت دارد؛ آنزیم‌های موجود در بزاق دهان به شکسته شدن غذا کمک می‌کند. این آنزیم‌ها در شکسته شدن چربی نیز نقش موثری دارد. زمانی که غذا به آرامی جویده می‌شود، ماده غذایی به مدت طولانی‌تر در معرض بزاق دهان و آنزیم‌های مربوط به آن قرار می‌گیرد. اگر چربی‌ها شکسته نشود مشکل گوارشی ایجاد می‌کند. با ترکیب کامل مواد غذایی با بزاق دهان، غذا به راحتی از مری پایین می‌رود.
نیاز به انرژی کمتر برای هضم غذا
بدن برای هضم غذا، انرژی زیادی مصرف می‌کند. اگر غذا درست جویده نشود، سیستم هاضمه مجبور است انرژی بیشتری صرف کند و برای شکسته شدن غذا سخت‌تر کار کند. اما غذایی که به خوبی جویده شده است، در سیستم هاضمه به راحتی حرکت می‌کند.
حفظ سلامت دندان‌ها
روند آرام جویدن مواد غذایی، برای حفظ سلامت دندان‌ها نیز مفید است. زیرا نوعی ورزش برای استخوان‌های فک به حساب می‌آید و به آن استحکام می‌بخشد. بزاقی که هنگام جویدن غذا در دهان تولید می‌شود، برای از بین بردن باکتری‌های دهان لازم است. هرچه باکتری کمتری در دهان باشد، تراکم جرم و احتمال پوسیدگی دندان نیز کاهش پیدا می‌کند.
کاهش باکتری اضافه در روده‌ها
اگر غذا به خوبی جویده نشود، به دلیل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت‌تر می‌شود. مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری در روده‌ها و در نتیجه بروز علائم مختلف می‌شود، از جمله:
1 - باکتری بیش از حد، گاز معده و نفخ ایجاد می‌کند.
2 - به علت رشد بیش از حد باکتری، برخی افراد دچار اسهال یا یبوست می‌شوند.
3 - درد معده نیز علائم شایع رشد بیش از حد باکتری در سیستم گوارشی است.
لذت بردن از غذا
سریع خوردن غذا مانع از چشیدن طعم واقعی غذا می‌شود. برای این که از غذا خوردن لذت ببرید، لقمه‌های غذا را به آرامی بجوید. برای تعداد دفعات جویدن نمی‌توان توصیه خاصی کرد زیرا مدت زمان آن برای هر نوع غذا متفاوت است.

منابع: باشگاه خبرنگاران - ایسنا

[ جمعه 11 بهمن 1392 ] [ 17:27 ] [ توکلی ]

دانشمندان بتازگی منبع جدید آب را در منظومه شمسی کشف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، یخ آب فراوان‌ترین ماده جامد در جهان به شمار می‌آید و بخش اعظم آن به عنوان محصول فرعی شکل‌گیری ستاره‌ای خلق شده است.

اکنون، جان برادلی از آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور و تیم تحقیقاتی‌اش منبع جدید آب را در منظومه شمسی کشف کرده‌اند.

تحقیقات این دانشمندان نشان می‌دهد باد خورشیدی می‌تواند آب را روی غبار بین‌سیاره‌ای تشکیل دهد.

خورشید، ذرات باردار دارای سرعت بالا را در تمامی جهات ساطع می‌کند و اجرام موجود در منظومه شمسی توسط این باد ذرات (که شدتش به طور مداوم تغییر می‌کند) بمباران می‌شوند.

در این میان، اشیای کوچکی مانند ذرات غبار یا سیارک‌های ریز ممکن است توسط این بادها فرسایش یابند و اشیای بزرگ‌تر مانند ماه نیز که فاقد جو هستند، توسط هر دو باد خورشیدی و شهاب‌سنگ‌های ریز بمباران می‌شوند.

این شکل از بمباران موجب بروز پدیده‌ای موسوم به «فرسایش فضایی» (space weathering) می‌شود.

ذرات غباری ماه که توسط ماموریت آپولو به زمین آورده شدند، دارای «لبه‌هایی» بودند و برای نخستین بار پدیده فرسایش فضایی را نشان می‌دادند.

این ذرات غباری از سیلیکات‌ها تشکیل‌ شده‌اند؛ سیلیکات‌ها ترکیباتی از سیلیکون، اکسیژن، هیدروژن و معدود عناصر فلزی هستند.

لبه‌های آنها نتیجه اصلاحات شیمیایی منبع این ذرات است که از برخوردهای پرانرژی و بمباران پیوسته باد خورشیدی به وجود می‌آیند.

چنین اصلاحی منجر به عدم‌تعادل در ساختار شیمیایی ذرات می‌شود و گاهی پیوندهای اتم‌های اکسیژن و هیدروژن را در سیلیکات‌ها سست می‌کند.

برای تشکیل آب به یک اکسیژن و دو اتم هیدروژن نیاز است و چنانچه سیلیکات، یک اتم از هر یک را ارائه دهد، تنها یک اتم هیدروژن دیگر لازم است و اتم‌های هیدروژن نیز به وفور در باد خورشیدی وجود دارند.

در نتیجه، در صورت وجود شرایط مناسب، این اتم هیدروژن باردار می‌تواند با لبه ذره غبار برای تشکیل آب واکنش نشان دهد.


[ پنج شنبه 10 بهمن 1392 ] [ 10:39 ] [ توکلی ]
 

اگر شما هم از کمبود وقت و محیا نبودن شرایط برای درس خواندن زیاد گله و شکایت می‌کنید بهتر است نگاهی به تصاویر زیر بیاندازید.

[ یک شنبه 6 بهمن 1392 ] [ 16:27 ] [ توکلی ]
[ یک شنبه 6 بهمن 1392 ] [ 16:24 ] [ توکلی ]

از یه مهندس مکانیک انتظار میرود در پاسخ خودش نگوید برای جلوگیری از برخورد اجسام پرنده(هلی کوپتر یا هواپیما). نگوید برای جلوگیری از کاهش و افزایش طول کابل انتظار میرود اولین کلمه ای که به زبونش می آورد ارتعاش خارجی کابل باشد


ارتعاش خارجی چیست؟ با حضور نیروی خارجی یا محرک مجموع ارتعاش انجام میگیرد و فرکانس ارتعاشی با فرکانس عامل خارجی برابر خواهد بود

[ یک شنبه 6 بهمن 1392 ] [ 16:23 ] [ توکلی ]
ثبت لحظه نزدیکترین فاصله میان ماه و زمین ...محشره 
عکسِ‏تلنگــر‏
[ یک شنبه 6 بهمن 1392 ] [ 16:21 ] [ توکلی ]

اینجا را کلیک کنید.

یک صفحه سیاه ظاهر می شه

ماوس خودتون رو هرجای صفحه و همه جای اون کلیک کنید.

ببینید چه اتفاقی میافته

حالا ماوستون رو کلیک کنید و در همون حال به همه جای صفحه بکشید

[ یک شنبه 6 بهمن 1392 ] [ 16:20 ] [ توکلی ]

انرژی را تعریف کنید
 
  مهمترین ویژگی انرژی چیست؟
  در هر کدام از جملات زیر کار به چه معنایی دارد
امروز خیلی کار دارم                      کار من دندان پزشکی است
در حال کار کردن برای حل مشکلم هستم                 
  کار را از نظر فیزیکی تعریف کنید
 
  دو عامل مهم در انجام کار را بنویسید
 
  در هرمورد اثر نیرو را بنویسید
الف)ماشین در حال حرکت است و روی پدال گاز فشار میدهیم
ب)وقتی فنر را می کشیم
ج)وقتی پدال ترمزماشین را فشار می دهیم
د)وقتی فوتبالیست برای پنالتی  به توپ ضربه می زند
ه)وقتی فرمان اتوموبیل را می چرخانیم
  وقتی جسمی را روی زمین می کشیم بر چه نیرویی غلبه می کنیم و کدام نیرو کار انجام میدهد
 
  وقتی جسمی را از زمین بلند می کنیم  بر چه نیرویی غلبه می کنیم و کدام نیرو کار انجام میدهد
 
  در چه صورت نیرو کار انجام نمی دهد
 
  علی میخواهد جعبه سنگینی را  بلند کند ولی نمی تواند
آیا انرژی و نیرو مصرف کرده است؟        آیا کار انجام داده است؟دلیل بیاورید
  فرمول کار را بنویسید . وب سایت ندای علوم تجربی
 
  جسمی را با نیروی50 نیوتون را 4 متر جابجا می کنیم مقدار کار را حساب کنید؟
 
  برای بالا بردن جسمی به جرم 10 کیلوگرم 2500 ژول انرژی مصرف می شود این جسم تا چه ارتفاعی بالا می رود 14- سامان 2 کیلو ژول انرژی مصرف می کند تا جسمی را 400 سانتی متر جابجا کند جرم جسم چقدر است؟
 

 

 اگر مقدار نیروی وارد شده بر یک ماشین نصف شود و مقدار جابجایی ماشین 4 برابر شود مقدار کار انجام شده چقدر است؟
  وب سایت ندای علوم تجربی
  دانش آموزی کتابی به وزن 4 نیوتن را با نیروی 2 نیوتنی روی میز به انداره 2 متر می کشد کار نیروی دانش آموز و نیروی جاذبه زمین چقدر است؟
 
  شکل های مختلف انرژی را بنویسید  و برای هر کدام مثال بزنید
 
  در هر کدام از وسایل یا پدیده های زیر چه تبدیل انرژی روی می دهد
استارت خودرو                         ماشین لباسشویی                     میکروفون
کرم شب تاب                          سوختن چوب                          بلندگو
موتور ماشین                          باتری معمولی                          بخاری برقی
ژنراتور(دینام)                         بخاری نفتی                            غذاسازی گیاهان
  انرژی جنبشی چیست؟
  انرژی جنبشی یک جسم به چه عواملی بستگی دارد
  اگر دو اتوموبیل مشابه باشد و سرعت یک ماشین بیشتر باشد انرژی جنبشی کدام بیشتر است دلیل بیاورید
 
  یک ماشین سواری و یک کامیون را در نظر بگیرید اگر با سرعت برابر و در یک مسیر ثابت حرکت کنند انرژی جنبشی کدام بیشتر است دلیل بیاورید
 
  فرمول انرژی جنبشی را بنویسید
 
  جسمی به جرم 20 کیلوگرم با سرعت 4 متر بر ثانیه حرکت می کند انرژی جنبشی این متحرک را حساب کنید

  انرژی پتانسیل را تعریف کنید
 
  شکل های مختلف انرژی پتانسیل را نام ببرید
 
  منظور از انرژی پتانسیل گرانشی چیست
  وقتی از کوه بالا میرویم انرژی..............به..............تبدیل می شود
  وقتی از کوه پایین می آییم انرژی........................به........................تبدیل می شود
 
  رضا در قله کوه است و به طرف پایین می آید در کدام قسمت کوه انرژی جنبشی صفر است و در کدام قسمت انرژی پتانسیل و جنبشی برابر است؟
  انرژی پتانسیل گرانشی به چه عواملی بستگی دارد؟
 
  فرمول انرژی پتانسیل گرانشی را بنویسید
 
  جسمی به وزن 50 نیوتون در ارتفاع 6 متری قرار می دهیم انرژی پتانسیل گرانشی را حساب کنید
 
  توپی به جرم 2 کیلوگرم را در ارتفاع 600 سانتی متری از سطح زمین قرار می دهیم انرژی پتانسیل گرانشی را حساب کنید
 
  شخصی به جرم 60 کیلوگرم از 30 پله بالا می رود اگر ارتفاع هر پله 15 سانتیمتر باشد انرژی پتانسیل گرانشی را به دست آورید؟
  وب سایت ندای علوم تجربی
  شخصی 20 کیلوژول انرژی مصرف می کند تا از ارتفاع 40 متری بالا می رود جرم این شخص چقدر است؟
 
  منظور از انرژی پتانسیل شیمیایی چیست؟
 
  منظور از پتانسیل کشسانی چیست
 
  وقتی فنر را می کشیم یا رها میکنیم انرژی.................به..................تبدیل می شود
  وقتی فنر کشیده شده یا فشرده شده را رها کنیم انرژی..................به.................تبدیل می شود
  وقتی کمان تیر را می کشیم انرژی...................به......................تبدیل می شود
  وقتی کمان فشرده شده را رها می کنیم انرژی......................به.....................تبدیل می شود
  یک ورزشکار پرش با نیزه را انجام میدهد در هر حالت چه تبدیل انرژی روی می دهد
هنگامی که دونده می دود
  هنگامی که با نیزه خود را پرتاب می کند
  وقتی ورزشکار از طرف دیگر مانع پایین می آید
  وقتی ورزشکار به سطح تشک برخورد کند و توقف کند
  
وقتی توپی را پرتاب می کنیم چه تبدیل انرژی به وجود می آید
 
  وقتی کار انجام میشود چه تغییری در انرژی ایجاد می کند
 
  قانون پایستگی انرژی را تعریف کنید
 
  بدن انسان در چه زمانی به انرژی نیاز دارد
 
  بدن انسان از طریق......................انرژی خود را به دست می آورد
  انرژی شیمیایی را تعریف کنید
 
  یکای انرژی شیمیایی چیست؟
  منظور از کیلوژول بر گرم چیست
 
  منظور از انرژی موجود در روغن نباتی 2/32کیلوژول بر گرم است چیست؟
 
  چه رابطه ای بین ژول و کیلو کالری وجود دارد؟
 
  کیلو کالری چند ژول است؟ 
  منظور از آهنگ مصرف انرژی چیست؟
 
  آهنگ مصرف انرژی در بدن 16 کیلوژول است این جمله یعنی چه؟


  منبع:وب سایت ندای علوم تجربی

[ یک شنبه 6 بهمن 1392 ] [ 12:31 ] [ توکلی ]
 

 

خرگوش آنگورا، که زیست بوم کنونی آن در ترکیه می باشد، به عنوان پر مو ترین خرگوش جهان شناخته می شود.

 

 

پشمالوترین خرگوش جهان + تصاویر

[ شنبه 5 بهمن 1392 ] [ 15:22 ] [ توکلی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

علوم زیباست:اين جمله را آن وقتي دريافتم که شباهت گردش زمين و سيارات به دور خورشيد باگردش الکترون ها به دور هسته را درک کردم.وقتي که ديدم قويترين پيوند بين اتم هاپيونديوني است، دريافتم که قوي ترين پيوند بين انسان ها نيز مي بايست اتحادباشد.
آرشيو مطالب
بهمن 1400
بهمن 1398 دی 1398 خرداد 1398 دی 1397 آذر 1397 بهمن 1396 دی 1396 فروردين 1396 دی 1395 آبان 1395 ارديبهشت 1395 فروردين 1395 اسفند 1394 بهمن 1394 دی 1394 آذر 1394 آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 آبان 1390
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 42
بازدید هفته : 65
بازدید ماه : 363
بازدید کل : 30208
تعداد مطالب : 150
تعداد نظرات : 260
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


کد هدایت به بالا

کــد چرخش تصــاویر