علوم زیباست.
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تجربه های من در تدریس و آموزش و آدرس olome.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





1-آب های زیر زمینی در .........کره زمین وجود دارد.

2-بزرگ ترین ذخیره ی آب شیرین زمین.........هستند.

3-بخش عمده آب مصرفی کشور ما از ...................تامین می شود.

4-رایج ترین راه های دستیابی به منابع آب های زیرزمینی را بیان نمایید.

5-ماسه  و رس را با هم مقایسه نمایید.

6-خاک مناسب برای کشاورزی چه نوع خاکی می باشد؟چرا؟

7-سرعت حرکت آب های زیرزمینی بین چند متر در سال متغیر است؟

8-سرعت حرکت آب های زیرزمینی بین آبرفت ها و رس چگونه است؟

9-چگونگی تشکیل غارهای آهکی را توضیح دهید.

10-چرا آبرفت ها مکان مناسبی برای ذخیره آب ها هستند؟

11-عوامل موثر بر نفوذپذیری آب به داخل زمین را بیان کنید.

12-سطح ایستابی چیست؟

13-سطح ایستابی با عمق چاه چه رابطه ای دارند؟

14-آیا عمق چاه های آب در همه جا یکسان است؟توضیح دهید.

15-سفره های آب های زیرزمینی در کجاها تشکیل می شوند؟چرا؟

16-سفره های آب زیرزمینی آزاد و تحت فشار را باهم مقایسه نمایید.

17-چشمه چیست؟در کجاها ایجادمی شوند؟

18-ویژگی های آب های زیرزمینی را بیان کنید(5مورد).

19-آب سخت را تعریف نموده و بگویید می توان از آن استفاده نمود.

20-برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

21-عمق سطح ایستابی به چه عواملی بستگی دارد؟

22- قنات برای اولین بار توسط چه کسانی و در کجا حفر می کنند؟

23-چرخه ی آب را توضیح دهید.

24-کندن چاه در زمین آبرفتی مناسب است یا زمین رسی ؟چرا؟

25-اگر زمین های روستایی بیشتر از شن وماسه باشد،موجب چه مشکلی در کشاورزی می گردد؟کشاورزان برای رفع مشکل چکار باید کنند؟

 

[ جمعه 29 آذر 1392 ] [ 19:13 ] [ توکلی ]

 

هنگامی که هوای گرم از سطح زمین به طرف بالا حرکت می کند، کم کم سردتر می شود در نتیجه مقداری از بخار آب آن به دور ذره های کوچکی که در هوا پراکنده اند جمع می شود و میلیون ها ذره ی کوچکِ آب پدید می آورد که در هوا شناور می شوند و به صورت ابرهای کوچک و بزرگ در می آیند. اگر هوا بسیار سرد باشد، بخار آب به طور مستقیم به ذره های ریز یخ تبدیل می شود و ابری را به وجود می آورد که از ذره های بسیار زیاد یخ به وجود آمده است.

 

یک مثال ساده برای پیدایش ابر را می توان در حمام مشاهده کرد. اگر شیر آب گرم را بازکنیم، مقدار بخار آب هوای حمام افزایش می یابد و کم کم به حدی می رسد که هوا دیگر نمی تواند بخار آب بیشتری در خود نگه دارد.

حالا اگر پنجره ی حمام را باز کنیم تا هوای سرد به داخل بیاید، یا شیر آب سرد را باز کنیم، دمای هوای حمّام پایین می آید و مقداری از بخار آب آن به دور میلیون ها ذره ی گرد و غباری که در فضای حمام پراکنده اند جمع می شود و به صورت قطره های بسیار ریز آب در می آید که شبیه مه یا ابر است.

 

ابر از بخار شدن آب دریاها و دریاچه ها و رودها و همچنین رطوبت خاک و گیاهان پدید می آید. این آب ها پیوسته به صورت بخار در می آیند و با هوا مخلوط می شوند. به همین سبب، به طور عادی، همیشه در هوا مقداری بخار آب وجود دارد.

 

برای این که بخار آب به صورت ابر در آید، دمای هوا باید آن قدر کاهش یابد که بخار آب موجود در آن به آب یا یخ تبدیل شود. از این گذشته، ذره های بسیار ریزی مانند گَرد و غبار، دود، خاکسترِ آتشفشانی، بلورهای ریز نمک و گَرده ی گیاهان باید در هوا پراکنده باشند تا بخار آب دور آن ها جمع شود و تشکیل ابر بدهد.

 نقش ابرها در آب و هوا

ابرها آبِ بخار شده ی زمین را بار دیگر به صورت باران و برف به زمین باز می گردانند. فرو ریختن باران و برف، رودها و چشمه ها را پر آب می کند. ابرها در گرم و سرد شدن سطح زمین و چگونگی آب و هوا نقشی مهمی دارند. روزهای ابری معمولاً سردتر از روزهای آفتابی هستند، زیرا ابرهای بیشتر انرژی نور خورشید را به فضا باز می گردانند.

 

زمین در شب مقداری از گرمای خود را از دست می دهد و سرد می شود اما معمولاً شب های ابری گرمتر از شب هایی هستند که هوا صاف است، در این شب ها، گرما در لایه های پایین جو، میان ابرها و سطح زمین، به دام می افتد. به همین سبب ابرهایی که در لایه های پایین جو هستند، بیش از ابرهای بالای جو از پراکنده شدن گرمای زمین جلوگیری می کند. در ایستگاه های هواشناسی کارشناسان برای پیش بینی هوا و دمای آن، چگونگی ابرها و نوع آن ها را نیز علاوه بر عوامل دیگر در نظر می گیرند.

 

 

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 21 آذر 1392 ] [ 15:48 ] [ توکلی ]

زمانیکه شما خمیر دندان می خرید، اگر متوجه قوطی یا لوله خمیر شوید،در پائین آن به یکی از چهار رنگ زیر علامت گذاری شده است:

اگر علامت رنگ سبز باشد: خمیر دندان از مواد طبیعی ساخته شده است.

اگر علامت رنگ آبی باشد: خمیر دندان از مخلوطی از مواد طبیعی و ادویه جات ساخته شده است.

اگر علامت رنگ سرخ (قرمز) باشد: خمیر دندان از مواد طبیعی و مواد شیمیای ساخته شده است.

اگر علامت رنگ سیاه باشد: خمیر دندان کاملاً از مواد شیمیایی ساخته شده است.

شما فقط آن خمیر دندانی را خریداری کنید که رنگ سبز یا آبی

علامت گذاری شده است ، البته اگر به فكر دندانهايتان هستيد.

[ یک شنبه 10 آذر 1392 ] [ 10:36 ] [ توکلی ]

ارلن مایر:ظرفی مخروطی شكل است كه برای گرم كردن محلول ها و مایعات و یا نگهداری آنها  وهمچنین برای همزدن مخلوط ها كاربرد دارد.

(مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )

 

مثلث نسوز : مثلثی است فلزی که از سه قطعه روکش چینی نسوز ساخته شده است و  از آن برای نگه داشتن بوته چینی در هنگام گرم کردن استفاده میشود.

 

 

 

 

 

 

قیف : وسیله ای شیشه ای ،پلاستیكی و ... برای انتقال مایع ها از ظرفی  به ظرف دیگر همچنین در صاف كردن و ...  به كار می رود.

 

لوله ی آزمایش :  لوله ای است برای نگه داری و گرم کردن محلول ها و مایعات و نباید در هنگام گرم کردن ان بیش از 3/1 ظرفیت آن را پر کرد. آن را ته گرد می سازند تا در برابر گرمای مستقیم آتش، نشکند.

برس لوله یا لوله شور:  نوعی برس كه برای شستن وتمیز كردن دیواره ی درونی لوله ی آزمایش كاربرد دارد.برای  شستن لوله آزمایش، برس را درون لوله آزمایش قرار می دهند و می چر خانند.

جا لوله ی آزمایش:  وسیله ای چوبی،پلاستیكی یا فلزی كه برای نگهداری لوله آزمایش كاربرد دارد.

لوله گیر : وسیله ای فلزی یا چوبی كه برای نگهداری لوله آزمایش به هنگام گرم كردن (لوله گیر فلزی)و گرفتن آن (لوله گیر چوبی) به كار می رود.

 

لیوان آزمایشگاهی یا بشر: لیوان آزمایشگاهی که دارای دو نوع شیشه ای و پلاستیکی میباشد .از بشر برای برداشتن حجم معینی از مایعات و گرم کردن محلول ها ، تهیه محلول ها ، حل کردن مواد و انتقال محلول ها استفاده می گردد.بشر به اندازه های حجمی متفاوت موجود است.(ایستگاه علوم) آن را روی سه پایه و توری نسوز قرار می دهند. برای تبخیر ،گرم كردن،صاف كردن وغیره...  كاربرد دارد. با توجه به حجم آن مشخص می شود (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )

 

قیف جداکننده (دکانتور) :  از آن برای جدا کردن مایعاتی که مخلوط نشدنی اند همانند آب ونفت استفاده میشود.

شیشه‌ی ساعت : برای تبخیرسریع مایعات و محلول ها استفاده میگردد.

 

 

بوته ی چینی : وسیله ای فلزی یا چینی كه برای سوزاندن و یا ذوب كردن مواد به كار می رود. آن را با انبر(یا پنس بوته) برداشته و روی سه پایه و مثلث نسوز قرار می دهند.

 

 

دسیكاتور (خشک کن): از آن برای خشک کردن مواد و یا محفوظ ماندن از خطر جذب گازها استفاده میشود.

 

 کپسول چینی : از آن برای تبخیر سریع محلول ها و برای ذوب کردن مواد استفاده میشود.

  چراغ گازی(چراغ بونزن): به یاد مخترع آن بونزن (شیمیدان آلمانی )نامگذاری شده است. دارای دریچه ی هوا است که هنگامی که از آن استفاده نمی کنیم باید دریچه ی هوا را ببندیم تا آتش ، زرد رنگ و سردتر شده و دیده شود.

 

 

چراغ الكلی:  گاهی به جای چراغ گازی به کار می رود. پیش از استفاده حتما باید فتیله را تا حدی درآوریم تا بخارهای الکل بیرون رود و چراغ منفجر نشود.

قاشقك (اسپاتول،كاردك) : وسیله ای است چینی یا فلزی ،مانند قاشق (با دو سر )كه برای برداشتن مواد جامد از ظرفی وانتقال آن به ظرف دیگر كاربرد دارد.

 

 

آبفشان : ظرف محتوی آب مقطر است كه برای شستشوی رسوب و یا اضافه كردن آب مقطر به كار می رود.

همزن شیشه ای: میله ی شیشه ای تو پر كه برای مخلوط كردن محلولها ویكنواخت كردن گرمای یك محل به كار می رود.

 

 

هاون چینی: برای له کردن و ساییدن مواد استفاده می شود. نباید دسته هاون را درون هاون بکوبیم.

بورت : یکی از وسایلی که برای اندازه گیری و برداشتن حجم معینی از مایعات به کار میرود. از متداول ترین انواع آن بورت شیردار است. براساس میلی لیتر درجه بندی میشود و صفر آن بالا ، 100آن در پایین قرار دارد.

 

 

بالن ته گرد : از این وسیله برای جوشاندن و تقطیر مایعات ، تهیه و تعیین چگالی گازها و ... استفاده میگردد. (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )

بالن ته صاف : بیشتر برای نگه داری مواد به کار می رود. کاربرد آن مانند ارلن است. (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )

 

 

بالن تقطیر(بالن با لوله ی کناری) : در اصل نوعی بالن ته گرد با لوله کناری است که کابرد آن مانند بالن ته گرد است و لوله جانبی آن برای خروج مواد گازی است.

 

 

بالن حجم سنجی ( بالن  ژوژه): از این بالن برای رقیق کردن محلولها و یا تهیه ی محلول های استاندارد استفاده میشود. برروی گردن  باریک آن خط نشانه ی حلقوی وجود دارد که گنجایش حجمی را مشخص می کنند.  با توجه به حجم آن، مشخص می گردد.


 

پی پت  : برای برداشتن حجم معینی از مایعات به کار میرود ، صفر آن در بالاست. دارای دو نوع است : حباب دار و ساده. برای پر کردن آن بهتر است از پووار استفاده کرد.

 

پی پت پمپ (پووار) : از پووار برای مكش استفاده می شود اما در صورتیكه موادسمی باشند قبل از  استفاده از پووار باید از سالم بودن آن اطمینانحاصل كنیم و آنرا باآب امتحان كنیم.  

طرز استفاده: دكمه A برای خالی كردن هوای داخل پووار است. دكمه S برای مكش مواد سمی است. دكمه E برای خالی كردن مواد مكش شده است.

استوانه ی مدرج : استوانه ای است که پایه دارد و بر خلاف بورت وپیپت درجه بندی آن از پایین آغاز میشود. از آن برای اندازه گیری حجم معینی از محلول ها استفاده میشود. برای تعیین حجم اجسام جامد بی شکل نیز کاربرد دارد.

بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
[ یک شنبه 3 آذر 1392 ] [ 13:57 ] [ توکلی ]
 
آیا می‌دانید خودکار هم می‌تواند جریان را از خود عبور دهد.
در دانشگاه ایلینویز، ‌خودکاری طراحی کرده‌اند که با خاصیت رسانایی خود جریان را عبور‌می ‌دهد.


به این ترتیب هنگامی که دانشجویان درحال کشیدن یک مدار هستند می‌توانند شاهد عملکرد مدار خود باشند.
این مدار‌های دو بعدی در صفحه کاغذ همچون کیت الکترونیکی عمل خواهد کرد.
به این ترتیب مدار‌های رسم شده روی برگه کاغذ تنها با یک منگنه یا سکه و خاصیت رسانایی خودکار که سیم را رسم می‌کند می‌تواند فعال شود.

 

ادامه مطلب آزمایش جالب 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 3 آذر 1392 ] [ 13:54 ] [ توکلی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

علوم زیباست:اين جمله را آن وقتي دريافتم که شباهت گردش زمين و سيارات به دور خورشيد باگردش الکترون ها به دور هسته را درک کردم.وقتي که ديدم قويترين پيوند بين اتم هاپيونديوني است، دريافتم که قوي ترين پيوند بين انسان ها نيز مي بايست اتحادباشد.
آرشيو مطالب
بهمن 1400
بهمن 1398 دی 1398 خرداد 1398 دی 1397 آذر 1397 بهمن 1396 دی 1396 فروردين 1396 دی 1395 آبان 1395 ارديبهشت 1395 فروردين 1395 اسفند 1394 بهمن 1394 دی 1394 آذر 1394 آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 آبان 1390
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 42
بازدید هفته : 75
بازدید ماه : 373
بازدید کل : 30218
تعداد مطالب : 150
تعداد نظرات : 260
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


کد هدایت به بالا

کــد چرخش تصــاویر